Inhaalverslag 4.1 - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Inhaalverslag 4.1 - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Inhaalverslag 4.1

Door: Hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

31 Maart 2015 | Denemarken, Århus

Erasmus is de tijd voor nieuwe dingen, uit je comfortzone stappen en uitdagingen aangaan. Dat klinkt nogal cliché (en dat is het ook). Toch is het wel een beetje waar :-). In dit verslag ga ik namelijk schrijven over het bereiden van een Libanees gerecht, een film maken voor school en kickbokstraining! Allemaal dingen die een uitdaging voor me waren. Natuurlijk heb ik al wel eens gekookt :-), ook wel eens een film gemaakt en geacteerd en toevallig was ik van plan om na Denemarken op een vechtsport te gaan. Maar toch waren dit allemaal dingen die op de één of andere manier nieuw voor me waren.

Het Libanese gerecht dat we (Majda, Erkan en ik) hebben gemaakt heet Atayef. Het is een soort van pannenkoekje gevuld met custard en gedipt in pistachenootjes. Het was ter ere van Ramzi’s verjaardag. Hij komt oorspronkelijk uit Libanon dus leek het mij leuk om een Libanees gerecht voor hem te maken. Majda en Mical hadden het gehad over het voorbereiden van een verrassingsdiner en samen besloten we dat Mical (hij is kok) het hoofdmaal zou voorbereiden en dat Majda, Erkan en ik de Atayef zouden maken. Ik hou heel veel van koken en bakken dus ik ging meteen aan de slag om een recept te vinden en dat te begrijpen (das nog een hele kunst :-) met al het vakjargon). Toen ik alle vakjargon vertaald had naar normaal Engels leek het me een vrij simpel recept. Gewoon pannenkoeken bakken en custard maken, hoe moeilijk kan het zijn? Nou vrij moeilijk haha. We kregen de custard maar niet goed en ik had ook nog eens de verkeerde boodschappen gehaald (dat krijg je als iemand die geen Deens kan de boodschappen doet).

Het was trouwens een hele klus om de boodschappen te doen. Omdat iedereen laat vrij was had ik aangeboden de inkopen te doen. Daar stond ik dan met een lijstje met daarop onder andere; vijf hele kippen (whaaat?!), 1,5 kg kipfilet, rijst, ananas, mais, selderij, bloem, gist en nog heel veel meer. Gelukkig ging Erkan naar Bazar Vest en de Arabische winkel om Rozenwater en Sinaasappelwater(?) en rozensiroop te halen, dus daar hoefde ik verder mijn hoofd niet op te breken. Achteraf bleek dat Hamid tien minuten voor ik uit school was en vijf minuten nadat ik was vertrokken naar de supermarkt, aangeklopt had om zijn hulp aan te bieden met boodschappen doen, haha lekker dan :-)... Gelukkig was alles gelukt en hoefden Bokdan en ik maar twee keer terug naar de winkel om meer/andere ingrediënten te halen en kon Hamid de andere ingrediënten meenemen onderweg naar huis :-). Een goede voorbereiding is het halve werk, haha. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gelukt, het diner was heerlijk! En ontzettend gezellig! Ramzi vond het echt ontzettend leuk dat we een diner voor z’n verjaardag georganiseerd hadden.

Terwijl we rustig zaten te eten riep Hamid ineens: ‘FIRE!!’. Whoops, was ik het mengsel dat siroop moest worden helemaal vergeten. Hadden we gewoon vlam in de pan! En hoe! De vlammen raakten de afzuigkap zelfs! Gelukkig waren de jongens er op tijd bij en konden ze het blussen met mijn theedoek (:-( ) en is er verder niks ergs gebeurt, je kunt nu niet eens meer zien dat er vuur is geweest. Wat echt hilarisch was, is dat één van m’n huisgenoten (ik zal dit keer geen naam noemen ;P) helemaal wild werd van het vuur. Hij sprong de keuken rond en riep met een big smile: “FIRE!! FIRE!! HAHAHA”. Echt veel te grappig, hij werd er helemaal enthousiast van. Dus we zullen hem in de zomer eens een mooi vuur geven op het strand :D.

Ergens in diezelfde week gingen we met de helft van de klas voor onze lessen over observeren ergens naartoe. Onze docent had gezegd dat we ons warm moesten aankleden omdat we naar buiten zouden gaan.. En aangezien dit Denemarken is zagen we allemaal een dag voor ons waarop we de natuur in zouden trekken om ons te oefenen in het observeren. Waarschijnlijk zouden we een vuur maken, wildplassen, brood bakken en vogels kijken ofzoiets.. Dus iedereen kwam heerlijk warm aangekleed op school, sommige mensen hadden skibroeken aan, er waren veel mutsen, sjaals en handschoenen en her en der wat wandelschoenen. Een meisje was thuis gebleven omdat ze een hele nare hoest had en het er niet bij gebruiken kon om de hele dag buiten te zijn. Ik had de winterjas van Ramzi geleend omdat die héél erg warm en lekker lang is (en hij rook heerlijk! :-) Alhoewel dat natuurlijk niet de reden was waarom ik m geleend had :p).. Maar toen we op school aankwamen bleek dat we naar het kunstmuseum Aros zouden gaan! Hahahaha wat een giller! Zaten we dan met onze megawarme kleding! Dus eerst maar heel wat thermoleggings, skibroeken en mutsen uitgedaan :-). En vervolgens op naar het museum. Daar liep ik dan in de veel te grote en veel te warme winterjas, maar het gaf niet want het rook zo lekker dat ik de hele dag happy was :-). Mijn huisgenoten vonden het nogal grappig allemaal. Majda had de dag ervoor nog gevraagd wat voor hippie opleiding ik eigenlijk doe, een beetje de natuur in, vuur maken, vogels kijken en leren observeren. Hahaha nou valt weer heel erg mee dus! We zijn na het museum ook nog naar een hele gave plaats geweest, Godsbanen, misschien kun je het Googlen als je het interessant vindt. Het is een oud goederentreinstation met pakhuizen. Er zijn nu allerlei culturele dingen in gevestigd, er zijn werkplaatsen waar je met hout, textiel, klei en printers kunt werken. Je hoeft dan alleen te betalen voor het materiaal dat je gebruikt en kunt gratis gebruik maken van de naaimachines, zagen, hamers, boormachines, printers etc. Er is een concertzaal, een restaurant en nog veel meer. Op het terrein achter Godsbanen zijn allerlei houten huisjes en uitgebouwde containers ‘ontstaan’. Hier worden allemaal sociale initiatieven uitgevoerd. Wij gingen op bezoek bij xBo(X)en, een initiatief van studenten van Peter Sabroe (mijn school). Zij hebben hier een creatief atelier opgezet voor kinderen van buitenschoolse opvang, kinderdag verblijven en binnenkort ook voor kinderen uit de buurt. De kinderen kunnen komen om met hout te werken, te koken/bakken op het vuur/bbq of om in de tuin te werken. Echt ontzettend gaaf! Ik ben helemaal enthousiast! Wie weet ga ik er binnenkort weer es heen om te kijken of ze misschien vrijwilligers nodig hebben.

(Oeps sorry! Veel te lang en ik ben nog niet eens klaar! Dan maar een 4.1 en een 4.2.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 13777

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: