Lentekriebels! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Lentekriebels! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Lentekriebels!

Door: hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

20 April 2015 | Denemarken, Århus

Het is weer enige tijd geleden dat jullie iets van mij gehoord hebben.. Dus het wordt tijd voor een nieuw verslag. Ik zit heerlijk in mijn luie stoel buiten in het zonnetje te schrijven. De lente is hier losgebarsten, de bomen bloesemen er flink op los en de heerlijkste geuren prikkelen je neus als je door de stad fietst, loopt of rent :). Ik hou ervan!

In m'n laatste blog schreef ik dat Annet langs zou komen. Voor de mensen die Annet niet kennen; Annet is mijn vriendin en huisgenoot in Groningen :). We hebben heerlijke dagen gehad! Veel bijgekletst en Aarhus en Kopenhagen gezien! De tijd was veel te kort! Maar we hebben er allebei heel erg van genoten! Het was zo leuk om te laten zien hoe mijn leven er hier uitziet en met wie ik samenwoon. En het was ook fantastisch om alle Australië verhalen en foto's van Annet te zien. Annet was namelijk in Australië toen ik naar Denemarken vertrok, we hadden elkaar dus al in geen eeuwigheid gezien :). We hebben dus heel wat afgekletst, dat kun je je vast wel voorstellen.

Inmiddels is het weer een dag later en zit ik alweer in het zonnetje te schrijven. Ik kon gister m’n blog niet afmaken omdat er wat klasgenoten kwamen chillen in de zon. Heerlijk! Nu zit ik met een random stranger aan de picknicktafel die we gister voor mijn raam neergezet hebben. Ik ben helemaal in de wolken, ik heb openslaande tuindeuren en een megagrote tuin met picknicktafel. Oké de tuin is niet van mij en de picknicktafel is ook van iedereen.. Dus ik moet het delen met de bewoners van in totaal elf gebouwen, twee verdiepingen en elk twaalf kamers.. Maar toch, op dit moment is het mijn tuin, mijn picknicktafel : ) ach en wat die onbekende aan m’n picknicktafel doet weet ik niet zo goed. Maar wat geeft het, het is een heerlijke dag, de zon schijnt en ik ben in een goede bui :-p .

In het weekend nadat Annet was vertrokken ben ik met drie Belgen in een autootje naar Skagen gereden. Reuze gezellig, vooral als ze in hun dialect spraken ;-p. Geintje, daar versta ik geen woord van, maar het was wel heel erg gezellig! Skagen is het noordelijke puntje van Denemarken waar twee zeeën elkaar ontmoeten. Erg leuk om daar een keer geweest te zijn. Niet mega spectaculair maar heel relaxed en het was een heerlijke en zonnige dag! Volop genoten dus! Ze hebben daar ook een kerk die langzamerhand onder ‘gezand’ is. Best bizar, alleen de toren is nog zichtbaar.

Vandaag was mijn eerste dagje stage. De komende drie week zal ik elke dag naar een kinderdagverblijf afreizen samen met mijn klasgenoot. En het is echt een ommelandse reis! Het is zo’n negen km maar eerst zoef je als in een achtbaan downhill, vervolgens moet je weer omhoog trappen, zoef je weer naar beneden en trap je jezelf weer bergopwaarts om daar helemaal bezweet op stage aan te komen. Terugweg precies omgekeerd en mogen we de achtbaan omhoog fietsen. BAM! Ik loop stage op een groep met kinderen van 0-3 jaar en daar heb ik nog nooit mee gewerkt, best wel spannend dus. Ik ben echt bang dat ik ze breek of zo, ze zijn zo klein! Maar ontzettend schattig en heel leuk om dit eens te ervaren. Ik heb wat vragen voor mensen die meer ervaring hebben met kinderdagverblijven, aangezien ik helemaal geen ervaring heb en ik het wel graag zou willen vergelijken met Nederland.. Hopelijk is er iemand die me er het één en ander over kan vertellen. Komtie: Zitten de kinderen in NL vast in hun bedjes tijdens het slapen? In wat voor bedden slapen ze? Liggen ze in een soort kruising tussen een wieg en een kinderwagen? Hebben ze in NL ook van die stapelbedden die uit een kast komen? Komt het voor dat kinderen buiten slapen in NL? Hoeveel pedagogen heb je gemiddeld op de groep en hoe groot zijn de groepen? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit? Hoe gaat het als er een nieuw kindje komt? Hier mogen de ouders twee week meedraaien in het dagprogramma zodat het kindje kan zien dat de ouder het als het ware goedkeurt en dat het een veilige plaats is. Voor de ouder is het denk ik ook heel prettig, alhoewel niet iedere ouder ervoor kiest. In Denemarken kan één van beide ouders na het krijgen van een kindje zo’n tien maanden vrij zijn. Er waren dan ook eigenlijk geen ieniminie baby’s. Hoe oud is het gemiddelde kindje in NL als ze naar het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal gaan?

Goed dat waren voorlopig mijn vragen : ). En dit was ook het einde van mijn verhaal vandaag. Ik zal binnenkort even wat foto’s toevoegen van Kopenhagen, Skagen en van wat leuke dingetjes die ik hier ook nog gedaan heb. Een great Gatsby party, chillen met klasgenoten, feestjes etc.

Tot later! Liefs Hennieke

  • 21 April 2015 - 09:12

    Ria Boven:

    Hi Hennieke,

    Ik dacht al dat je alleen maar vakantie aan het houden was daar in Aarhus ;-)
    Maar het wordt toch nog wel een beetje serieus zie ik.
    En die kleintjes breken niet zo snel hoor, die zijn soepeler dan jij!

    Ben benieuwd naar het vervolg!

    Groetjes,
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 13830

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: