Moshi en maandagen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Moshi en maandagen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Moshi en maandagen

Door: Hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

22 Oktober 2018 | Tanzania, Arusha

Maandagen, mijn absolute favoriet (ughh)! Vandaag was zeker geen maandag als alle andere maandagen. We zijn vanochtend welkom geheten door de school en we hebben onszelf voorgesteld. In de verdeling horen Annet en ik bij de ouderen, bleegh, dat zijn we natuurlijk niet! Maar Alfa studenten zijn we ook weer niet. We vallen dus een beetje tussen wal en schip als we in hokjes en vakjes geplaatst worden. Gelukkig loopt het in de praktijk heel mooi en natuurlijk in elkaar over. Iedereen gaat met iedereen om en heeft het goed met elkaar. Uiteraard zijn er mensen die sterker naar elkaar toetrekken en die juist wat meer afstand houden, maar dat hoort erbij. We hebben een gezellige groep en we zijn een mooi gemixt gezelschap. Annet en ik hebben ons vandaag met Romano, Henk en Dorien bezig gehouden met het graven van een zinker. Dit was een beste rotklus en niet iets wat ik normaal gesproken doe. Gelukkig hadden we de grootste lol en natuurlijk ben ik even flink beetgenomen. Ze hadden een mollengang gevonden, deze lieten ze vol enthousiasme aan mij zien. Dorien vertelde enthousiast dat je soms, als je geluk hebt, met je hand in de gang kan voelen en het staartje van de mol te pakken krijgt. Ze stak haar hand in de gang en haalde hem er ineens uit en zei: "Ja! Ik heb er één!!" Nou jullie kunnen je wel indenken hoe hard ik gegild heb en hoe hoog en ver ik in de lucht sprong hahahaha. We hebben er allemaal hartelijk om gelachen en de grap bij iedereen die langs kwam geprobeerd. Dat heeft nog best leuke filmpjes opgeleverd haha. Aan het einde van de middag heb ik de Alfa meiden geholpen met het uitzoeken van babykleren. Toen kwam natuurlijk de vraag hoe het kwam dat ik zoveel van babykleertjes wist en of ik misschien een baby had? Want daar had ik wel de leeftijd voor, hahaha. Nou ja, een babybroertje maakt je bijna een baby pro. De kleding gaan we meenemen als we op huisbezoek gaan bij gezinnen in de buurt. Sommige gezinnen kunnen het echt goed zelf gebruiken, anderen verkopen het weer op de markt.
Zaterdag aan het einde van de middag zijn we hier vlakbij naar de markt geweest. Hiervoor moesten we de rivier oversteken (verwacht niet teveel van de rivier, dit is Afrika en we hebben al een tijdje geen regen gehad) en de rimboe doorkruisen. Links en rechts bananenbomen en kleine huisjes passerend. De markt was echt geweldig! Overal kleedjes en houten kraampjes waar iedereen zijn oogst of kleden verkocht. We hebben overheerlijke advocado's, knalrode smaakvolle tomaten, super zoete wortelen en waanzinnig lekkere gebrande pinda's gekocht. Ik vond dat echt geweldig, want zoals het eten hier proeft, proeft het in Nederland echt niet. In de streek waar wij zitten kunnen mensen ook echt in hun levensonderhoud voorzien door wat er op het land groeit, heel mooi. Bij de advocado-man kon je aangeven voor wanneer je de avocado's nodig had, hij kon je precies de juiste advocado's geven en het klopte ook nog precies! Woensdag of zaterdag gaan we zeker weer heen! Wat een heerlijke verwennerij! Wat ik heel schrijnend vond is dat de mensen hun zuur verdiende centen zondag weer in de collecte in de kerk weggaven. Dat geld gaat vermoedelijk in de bouw van een nieuwe kerk of het huis van de bisschop. Ik kan dat niet uitstaan, als je het zo ziet kan de kerk een heel egoïstisch instituut zijn. Tuurlijk doen veel kerken hier ook mooie dingen en zijn veel onderwijsinstellingen aan kerken verbonden en succesvol dankzij deze kerken. Maar ik blijf het schrijnend vinden. Het koor kon echt prachtig zingen! Wat een prachtige diepe stemmen hebben deze jongemannen! Dat was echt genieten!

Omdat het weekend was zijn we zaterdag met de hele groep in de dallahdallah naar Moshi gegaan. De dallahdallah is een klein busje waar ik niet met mijn benen tussen de bankjes pas hahaha. Normaal gesproken worden deze volgeladen met zo'n twintig personen die her en der opgepikt en afgezet worden. Wij zaten er met z'n veertienen in en dat was al aardig vol.. Aangekomen in Moshi hebben we de toerist uitgehangen. We hebben prachtige stoffen gekocht en de dames van de school gaan hier schitterende Afrikaanse creaties van maken. Ze zijn super getalenteerd en onwijs lief! Vandaag hebben ze ons van top tot teen opgemeten. Ik ben benieuwd naar het resultaat. In Moshi was het super heet en druk. Omdat ik gestopt ben met de malariatabletten was ik van top tot teen bedekt. Maar ik denk eigenlijk dat je dan minder warm wordt dan wanneer je de volle zon op je huid hebt. Ik werd ziek van de malariatabletten, vandaar dat ik besloten heb te stoppen. Het is hier ook niet per se nodig. Nederlandse artsen zijn eigenlijk een beetje te voorzichtig. Maar om het risico te verkleinen ga ik zoveel mogelijk bedekt naar buiten en spray ik extra vaak met Deet. Vandaag was het vooral bewolkt, dus dat was stiekem wel erg prettig. Zoals je misschien kan lezen, geniet ik enorm. Ik kan me ook niet voorstellen dat we volgende week woensdag alweer doorreizen! En komende donderdag gaan we al op safari! We hebben nu even internet dus ik zal dit bericht even online zetten nu het nog kan. Ik zal er ook nog wat foto's bij doen van onze zondagmiddag wandeling, als dat lukt. Tot de volgende! Liefs Hennieke

  • 23 Oktober 2018 - 05:37

    Mama:

    Wat heerlijk om jouw verslagen te lezen! Ik stel me het helemaal voor hoe de route langs de babanenbomen, door de rivier je bij de markt brengt! En dan die markt! Heerlijk! Zou ik bijna zin in krijgen...
    Fijn trouwens dat ik samen met mn zus ook nog een beetje mee ben. Jammer dat we niet verder komen dan onder het dekbed om jouw voeten warm te houden...
    Gelukkig 'zie' ik de rest via jouw verhalen!
    Geniet er nog maar heerlijk van! Dikke knuf, mama

  • 26 Oktober 2018 - 19:49

    Mieneke:

    Ohh ik hoor je hier gillen en lachen wat betreft die mol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 13783

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: