Dag Kibosho, hallo Nungwi - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Dag Kibosho, hallo Nungwi - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Dag Kibosho, hallo Nungwi

Door: Hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

04 November 2018 | Tanzania, Zanzibar

De laatste dagen in Umbwe hebben we doorgebracht met het poten van jonge struikjes ter afrastering. Doordat de zon weer wat meer scheen zijn veel van ons lekker verkleurd. Op dinsdagmiddag hadden we de afscheidscelebration. Onze jurken waren af, dus die konden we mooi dragen. Iedereen was super enthousiast, er werd gedanst, modeshow gehouden, een toneelstuk gedaan en liedjes gezongen. Wij hebben ook nog liedjes gezongen en dansjes gedaan, maar we konden daarin natuurlijk niet tippen aan het zingen en dansen van de leerlingen. Woensdag was nog een halve klusdag en 's middags was het tijd om de koffer in te pakken en te vertrekken richting het vliegveld. Dit keer ging alles reuze snel. We vlogen maar een uurtje en kregen roze formulieren om in te vullen voor de douane. Dit omdat we van Kilimanjaro airport kwamen en al een visum hadden. De roze papieren deden wonderen want met vijf minuten stonden we allemaal buiten met onze koffers. Wat een verschil met de heenreis. Het was al donker toen we op Zanzibar aankwamen dus we hebben niet veel van de omgeving kunnen zien. Wel viel het meteen al op dat het echt Afrika is maar toch weer totaal anders dan in Umbwe en Moshi. De donderdag hebben we gebruikt om heerlijk te relaxen en de plek waar we zitten, Nungwi, te verkennen. We hebben heerlijk onder de sterren op het strand gegeten met onze voeten in het zand. Wat een leven jongens! Op vrijdag zijn we eerst naar de school van Lisette geweest, zij werkt op de Britisch school of Zanzibar. Dit is een heel andere school dan die in Umbwe. Alles was heel luxe maar ook hier was de bovenste verdieping nog niet af. Deze wordt afgebouwd zodra er meer dan honderd leerlingen op school zitten en als het goed is dan zitten er na de vakantie honderdenéén leerlingen op school dus gaat er verder gebouwd worden. Wanneer er in Umbwe verder gebouwd gaat worden is nog de vraag. Na het bezoek aan Lisette's school zijn we naar Stonetown geweest, hier hebben we over de markt gestruind en gelukkig liep onze gids en een vriend van Lisette flink door haha. Wat een stank zeg! Er lag vis in alle soorten en maten en op een andere afdeling hingen hompen vlees van verschillende dieren. Ik vond het niet te harden en dat vond Kombo, onze gids, natuurlijk erg grappig. Op de markt werden ook veel kruiden verkocht, dat rook gelukkig wel heel lekker. Nadat we geluncht hadden met uitzicht op zee (wat we hier alleen maar doen) hebben we de boot naar Dar es Salaam geboekt voor maandag. Vervolgens zijn we naar het Slavernijmuseum geweest. Dat was ontzettend heftig! Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen elkaar op deze manier behandelen en verkopen. Hoewel er in het museum geschreven werd over het einde van de slavernij weten we allemaal dat het nog lang niet gestopt is. Het maakt mij heel verdrietig. Om van zo dichtbij te zien waar de slaven opgesloten zaten, welke tests ze moesten doorlopen en waar ze doorverkocht werden raakte me diep. En hoewel de slavernij in Tanzania vooral handel was voor de Arabieren, schaam ik me kapot voor de rol die Nederland in de slavernij heeft gespeeld. In het museum werd verteld dat de slavernij al onderdeel was van de maatschappij in Tanzania, voordat het uitgebuit werd door de Arabieren en dat het doorging doordat verschillende Tanzaniaanse tribes met elkaar gingen vechten en de verliezers als slaven werden verhandeld. Ook werd er verteld dat de slavernij heel goed is geweest voor de economie maar ik wil graag geloven dat het ook op een andere manier had gekund. Hoewel ik me niet wil afsluiten voor de realiteit, was ik toch blij dat ik weer weg kon bij het museum en even een luchtig potje kon dammen met Annet. Het was super warm dus het was heerlijk om daarna even verkoeling te zoeken in een cafeetje. Lisette ontmoette ons na werktijd in het café en met z'n allen zijn we terug gegaan naar Nungwi waar we gezellig met zijn zevenen weekend hebben gevierd. Het was ontzettend relaxed. De "oudjes" zijn zaterdag naar een spice farm geweest maar dat hebben Annet, Lisette en ik overgeslagen. Al deze farms zijn toch wel een beetje hetzelfde. Dus wij zijn lekker naar het strand gegaan en hebben ontspannen boekje gelezen en optimaal vakantie gevierd. 's Avonds, na weer een heerlijke maaltijd onder de sterren, zijn Lisette en ik met twee vrienden van haar naar een feestje geweest voor een paar dansjes. Dat was echt heerlijk! Lekker dansen met de oceaan op de achtergrond en sterren boven ons. Mooie Afrikaanse mannen die waanzinnig goed kunnen dansen en een leuke mix van Europese en Afrikaanse deuntjes. We hebben ons uitstekend vermaakt! Vandaag is alweer de laatste dag hier, we hebben zojuist Lisette uitgezwaaid. Zij moet morgen weer aan het werk. Ik vind er niks aan dat we morgen weer weggaan en dat we afscheid van Lisette moesten nemen. Het liefst zou ik nog even (of wat langer, haha) blijven. Annet en ik gaan zo nog even naar het strand voor de zonsondergang en even genieten van al het sportend moois hahaha. Als de zon onder gaat is het wat koeler, dus dan komt iedereen naar het strand om te voetballen, volleyballen en trainen. Het strand is een soort gym en daar kijken we natuurlijk graag naar. Morgenochtend gaan we naar de ferry en tijd twaalf uur zullen we in Dar es Salaam arriveren. Daar zullen we de dag doorbrengen met Allen als gids en om 23:55 uur vliegen we weer terug naar Nederland. Ik heb nog niet zoveel zin om terug te gaan want dit tropische eilandleven ligt me wel. Maar ik vind het wel leuk om iedereen weer te zien. Beetje dubbel dus.. Maargoed, tot snel!

  • 05 November 2018 - 12:08

    Mama:

    Ik dacht al.... Hennieke loopt met de blote voeten in de blauwe zee en met haar hoofd in de wolken (als ze er waren) en vergeet dat wij op een heerlijk verhaal zitten te wachten...
    Maar gelukkig, op het moment dat ik het bedacht, zit er weer een verhaal in m'n mailbox!
    Dank je wel! Het is elke keer weer een stukje meegenieten van jouw reis, als je wat schrijft. Wat dat betreft is het ook voor ons jammer dat het straks voorbij is... :)
    Maar we zijn ook blij hoor, om je straks weer een echte knuf te geven! Geniet nog even van het allerlaatste stukje en tot gauw!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1272
Totaal aantal bezoekers 13776

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: