Update :D - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Update :D - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Update :D

Door: Hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

25 Februari 2015 | Denemarken, Århus

De eerste schoolweek is voorbij en de tweede schoolweek is alweer voor de helft voorbij. Tot nu toe bevalt het me ontzettend goed! Momenteel zit ik op school in de kantine lekker deze blog te schrijven nadat ik Boer zoekt vrouw heb teruggekeken :D. Mijn internet op mijn kamer is erg traag, vandaar dat ik verkast ben naar Peter Sabroes waar ik WiFi heb. Mijn faculteit is aan de Peter Sabroesgade, Peter Sabroe was een belangrijke man voor weeskinderen. Het gebouw waar onze school in gevestigd is, was vroeger het weeshuis van Peter Sabroe. Peter Sabroe was een belangrijk persoon in de geschiedenis van de pedagogiek in Denemarken en zijn invloed werkt denk ik ook wel door in hoe het zorgstelsel hier in elkaar steekt. We hebben veel verschillende lessen gehad afgelopen dagen, waaronder ook les in het Deense zorgsysteem. Maar ook les in Theater, het concept van spelen en wat een goede kindertijd maakt en hoe dat ook kan verschillen in diverse culturen. Al met al erg interessant!

Ik voel me op school al erg thuis en in mijn huis voel ik me ook al helemaal thuis. Toen ik aan het verhuizen was gaf één van mijn nieuwe huisgenoten al aan dat het net één grote familie is. En dat is ook echt zo, ik ben de tel een beetje kwijtgeraakt want er komen heel veel mensen bij ons over de vloer. Maar het voelt net alsof ik een hele schare nieuwe broers erbij heb. We hebben heel veel lol met elkaar en kunnen het goed met elkaar vinden. Ik zit met aardig wat Denen in een huis, wat erg leuk en interessant is. Het is ook erg interessant dat enkele Deense huisgenoten van oorsprong uit Libanon of Bosnië etc. komen, gister hadden we een heel open gesprek over hoe zij zich in Denemarken voelen. Ze voelen zich niet Deens, ze voelen zich in Aarhus niet echt 'thuis' en welkom. Ik vind het heel interessant om zo Denemarken te zien door de ogen van "immigranten" (zo worden "ze" hier genoemd), door de ogen van rasechte Denen (ze zijn erg trots op hun land) en door de ogen van een exchange student (ikzelf). Door de informatie die ik door deze verschillende perspectieven binnen krijg denk ik dat ik een heel 'echt' / realistisch beeld van Denemarken krijg.

Bij deze blog zal ik wat foto's van mijn huis en kamer posten. De gezamenlijke ruimten zijn 'oké' maar niet fantastisch :). Echt een beetje een jongenshol :D. Maaaar... Komend weekend gaan we opruimen en herinrichten! Dat vind ik natuurlijk helemaal heerlijk :D. We gaan zien wat voor moois we ervan kunnen maken! De campus waar ik woon heeft een leuk concept dat elk huis één keer in de zoveel tijd een bepaald bedrag mag uitgeven aan huisinrichting, keukenspullen etc. en dat krijgen we dan gedeclareerd. Wij gaan komend weekend dus gezellig met z'n allen om de tafel om er wat gezelligs van te maken! Ik heb er heel veel zin in! Wat ook erg leuk is.. Ik heb me zojuist ingeschreven voor een cursus Deens! :D Hoe grappig zal het zijn dat ik straks mijn Deens sprekende huisgenoten stiekem kan verstaan, haha. Maar waarschijnlijk zal het zo'n vaart niet lopen, ghehe..

Ik zal in een latere blog wat meer vertellen over mijn school en wat foto's uploaden. Morgen gaan we een Deense instelling bezoeken. Ik ga met mijn groepje naar een kinderdagverblijf. Ik ben ontzettend benieuwd! Maar daarover later meer! Het is hier heerlijk weer dus ik ga straks even lekker de kust verkennen, er schijnt een prachtig bos en strand te zijn en laat ik daar nou net heel erg van houden :D. Daarnaast heb ik een challenge van Annet gekregen! :D Er schijnt ergens in Aarhus een groot bord met IMAGINE te staan, met op de plek van de tweede "I" een bankje. Zo dus: IMAG_NE. Op dat bankje kun je dan gaan zitten zodat je op de foto kunt :D. En zo'n bord stond ook ergens waar Annet recent geweest is (USA, Australia, ik weet niet precies waar..). De challenge is dus om dit bord op te zoeken in Aarhus, een foto te maken en op die manier toch een beetje in de buurt van Annet te zijn :D. Hoe leuk is dat! Challenge accepted!

Goed tot de volgende keer maar weer en ik hoop dat het gaat lukken met de foto's! Ik heb ze met m'n telefoon gemaakt dus hopelijk zijn ze een beetje scherp.

Tot schrijfs! Liefs Hennieke

  • 25 Februari 2015 - 17:39

    Sylvia Tuma:

    Hoi
    wat een mooie kamer.Heb je ook al een toneelstuk gedaan?

  • 25 Februari 2015 - 17:45

    Tchelly :

    Hoi
    Mag ik ook mee naar het bos en strand dikke lik Tchelly

  • 25 Februari 2015 - 21:22

    Tineke:

    Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat!! Super, blijf er lekker van genieten daar :)!

  • 26 Februari 2015 - 11:04

    Hennieke Velvis:

    Heej Sylvia!

    Wat leuk dat je op mijn blog reageert! En wat knap van Tchelly dat zij ook gereageerd heeft :D. Ik heb nog geen toneelstuk gedaan, maar waarschijnlijk gaan we dat nog wel doen! Natuurlijk mag Tchelly een keer mee naar het bos en het strand :) maar dan moet ze wel helemaal naar Denemarken lopen/fietsen/auto rijden/ of met de trein of het vliegtuig.. ;) Wat leuk dat je mijn kamer mooi vind, heb je al foto's van jezelf aan mijn fotomuur zien hangen? :D

    Liefs Hennieke!

  • 05 Maart 2015 - 22:27

    Annet:

    Hihi, Henniek! Is het al gelukt met de challenge? ;) Echt leuk om je blogjes te lezen!

  • 09 Maart 2015 - 18:43

    Lyzette:

    Hee Hennieke!
    Wat tof om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar zeg! Begint bij mij ook meteen weer te kriebelen!
    Je kamer ziet er ontzettend goed uit, heb je mazzel mee gehad:). Ook met je common area heb je het zo te zien best getroffen nog!
    Heb je ook een Deense buddy toegewezen gekregen, en hoe vind je de docenten & studenten so far :)?

    Veel plezier en geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 13865

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: