Adventure op "Ameland" - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Adventure op "Ameland" - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Adventure op "Ameland"

Door: Hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

16 November 2016 | Indonesië, Nusa Lembongan

Als je dan toch op Schiermonnikoog zit is het wel zo leuk om ook een dagje Ameland te doen. Maar eerst hebben Camilla en ik nog een dagje rondgereden op Lembongan. We zijn naar Devils tear geweest, dat is een punt waar het zeewater tegen de rotsen in een soort grot slaat. Daar ervaar je echt de kracht van water! Nu had ik dat afgelopen zomer natuurlijk al ervaren haha, maar dit keer is het zonder ongelukken gegaan. Het is echt waanzinnig hoe het water daar regen de rotsen slaat! Onbeschrijfelijk! Als je op de rots staat voel je hem gewoon trillen onder je voeten! Echt gaaf! Na een dagje rondrijden met Camilla achterop de scooter is het tijd om haar te leren rijden. Want als je al scooter ervaring hebt van een hele dag, ben je prima geschikt om iemand scooter te leren rijden haha. Iemand anders leren rijden vond ik nog griezeliger dan zelf rijden, iets met moeite om de controle uit handen te geven :).

De volgende dag zijn Camilla en ik samen een dagje naar Nusa Penida geweest, we besloten om gewoon samen een scooter te huren en dat ik zou rijden. Camilla zou op Nusa Penida blijven en ik zou 's middags weer terug gaan. Omdat we die ochtend uit onze kamer moesten ging mijn backpack mee naar de haven. Daar wilde ik natuurlijk niet de hele dag mee zeulen, dus in de haven heb ik gevraagd of ik hem in een winkel mocht achterlaten. Een quote van iemand die ik in Kuta sprak:"You can only trust someone if you trust someone". Dus mijn backpack bleef achter in de haven :) en wij stapten op de boot. In de haven van Penida hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar Camilla's hostel/homestay gereden om haar backpack af te leveren. We hadden nog geen tijd gehad om te ontbijten maar gelukkig zat er een warung bij haar hostel waar we heerlijke pannenkoeken hebben gegeten! Mijn pannenkoek was gevuld met vers fruit uit de tuin van het hostel, echt heerlijk! Na het ontbijt zijn we op stap gegaan, het was nog maar 9 uur dus we hadden ruim de tijd (dachten we). Wat is Penida een prachtig eiland! (Nusa betekent trouwens eiland volgens mij). Onderweg van het ene strand naar het andere strand kwamen we een jongen tegen die ons vertelde dat de weg waar we op zaten niet naar het volgende strand leidde. Het bleek dat deze jongen, Bengiamin, dezelfde route wilde doen als wij en ook dezelfde dag weer naar Lembongan wilde. We besloten om gezellig samen verder te toeren. Dit was een goede keuze want Bengiamins GPS deed het veel beter dan die van ons. Daarnaast was het ook gewoon super gezellig met z'n drieën. We hebben geweldige rotspartijen gezien, paradijselijk witte stranden en een zee waarvan geen kleurnaam bestaat. Een dagje Penida met Camilla en Bengiamin is gegarandeerd een avontuurlijk dagje! Steile afdalingen en rotsen beklimmen op slippers, scooter rijden over smalle, steile paadjes met gaten, rotsen en modderpoelen.. Zwemmen in een natuurlijke infinitypool waar de golven zo nu en dan in slaan en zwemmen in heilig water diep in de jungle (waar we apen hebben gezien!). Het heilige water waar wij in zwommen was officieel alleen voor mannen, maar het bad voor vrouwen was een pierebadje en dat is natuurlijk niet zo spectaculair. We willen in donkerblauw (donker door de diepte) water springen, omgeven door rotspartijen en met zicht op een prachtige tempel. Dit natuurlijke, heilige zwembad was onze laatste stop op Penida, hierna zouden bengiamin en ik samen de boot terug nemen. Voor we de jungle in gingen hadden we ergens in een warung geluncht, hier mocht ik mijn telefoon wel even opladen. Je raadt het al, midden in de jungle realiseerde ik me ineens dat mijn telefoon nog in de warung lag.. Oeps. Het voordeel hiervan was dat mijn telefoon wat langer kon opladen, het nadeel was dat we nu terug langs de warung moesten en dat we eigenlijk al te laat waren om de boot te halen. Maar ja, wat doe je eraan.. Helemaal niets en aangezien we toch al te laat waren namen we nog maar een duik in het heilige water. Na een flinke klim waren we weer wat hoger in de jungle, waar onze scooters stonden. Nu werd het makkelijker, dachten we. Maar het was helaas te steil en glibberig voor de scooter dus we moesten hem omhoog duwen terwijl we gas gaven. Toen we eindelijk weer op een scooterbaar pad zaten (lees: een stoeptegelbreed pad met daarnaast een afgrond) konden we weer opstappen en gassen. Het begon inmiddels al te schemeren. Daar reden we dan, in het donker door de jungle. De maan was bijna vol en de geluiden van de nacht werden steeds luider. Het was schitterend! Terug in de haven hebben Bengiamin en ik een boot kunnen regelen. Terwijl ik Camilla naar haar hostel bracht probeerde Bengiamin een goeie prijs te regelen. Even later zaten we in het pikkedonker in een charterboot terug naar Lembongan, met alleen het licht van de maan en van een zaklamp van een bemanningslid. Echt schitterend! Op Lembongan stond een motortaxi op ons te wachten en gelukkig stond mijn backpack er ook nog. Daar scheurden we the Indonesian way over het eiland. Motorbike/scooter met daarop van voor naar achter: een backpack, een bestuurder, ik, Bengiamin met twee rugtassen. Ik had nog geen plek om te slapen dus Bengiamin en ik hadden besloten zijn kamer te delen. Dat was super relaxed want er zat een heerlijk zwembad bij zijn homestay.

De volgende ochtend heb ik een motortaxi naar mushroom beach genomen en begon mijn duikcursus. De eerste twee dagen waren theorie en zwembadduiken en vandaag heb ik voor het eerst in zee gedoken! Zo gaaf! Super veel mooie vissen gezien, een schildpad en nog veel meer! Morgen gaan we naar de manta rays! Dat zijn echt geweldig mooie dieren! Dus ik ben heel benieuwd!

Als het duiken hier klaar is wil ik graag naar Lombok. Vandaag kwam ik erachter dat ik nog maar tien dagen in Indonesië heb, want de 26e vlieg ik naar Thailand! Dat was een nogal last minute beslissing haha maar echt super leuk! Ik ga een vriend opzoeken die daar voor school zit. Super gaaf om nog een stukje van Thailand te gaan zien en wie weet daar nog wat te duiken of snorkelen en uiteraard de boel te verkennen op de motor. Heel veel zin in! Ik zou nog wel veel langer willen blijven reizen! Het bevalt me zo goed!

  • 18 November 2016 - 12:24

    Ria:

    Ja, ja, dat zag ik al aankomen, lekker willen blijven rondreizen daar. Tja.... Maar fijn dat je zo geniet!

  • 20 November 2016 - 20:32

    Papa:

    Lieve Hennieke,
    Ik ben Blij dat je het goed naar je zin hebt daar. Ook al slaat mijn vaderhartje wel zo nu en dan een slagje over als ik lees wat je allemaal onderneemt;)..
    Geniet er van en ik hoop dat het in Thailand net zo veilig is als in Indonesië.
    Groetjes papa en mama

  • 20 November 2016 - 22:08

    Opa En Omaheemstra@gmail.com :

    Hallohennike hier een kort briefje van die oudjes uit tolbert die zich een beetje bezorgt maken over jou als jy daarvolgensjou verhaal maar met een brommer over smalle paden langs afgronden ryd zonder enige ervaaring dan denken wy komt dit allemaal wel goed en wy zyn niet de enige die zo bezorgt zyn en dat gaat ook zomaar by vreemde jongens in huisje bent wel zelf baas maar weet wel wat je doet je familie uit enumatil en tolbert zien jou graag heelhuids weer terug en wy willen ook graag met jou en je zussen lekker eten in dec wat ons betreft geniet er nog van maar wees voorzichtig grt van opa en oma oet tolbert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 13847

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: