Patatje oorlog en manta rays - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu Patatje oorlog en manta rays - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Hennieke Velvis - WaarBenJij.nu

Patatje oorlog en manta rays

Door: Hennieke

Blijf op de hoogte en volg Hennieke

24 November 2016 | Indonesië, Lombok

De duikcursus was ontzettend gaaf. De onderwaterwereld is zo bijzonder, grappig, mooi en indrukwekkend! Op één van de duiken hebben we met de manta rays gedoken. Wat een bijzondere dieren zijn dat! De dagen dat ik bij de duikschool zat waren zo relaxt. De mensen van de duikschool waren super gezellig en de eigenaren zijn Nederlands. In de bar hadden ze een Dutch corner. Al vind ik het Indonesische eten heerlijk, een lekkere vette hap gaat er wel in na een dagje duiken. Ik vond het duiken echt wel vermoeiend, maar zo de moeite waard!

Na wat heerlijke dagen duiken, ben ik met de boot naar Lombok gegaan. Camilla en ik zouden hier weer samen verder reizen. We zijn met een shuttle busje met nog drie meiden richting Kuta, Lombok, gegaan. Met één van de meiden hebben we een homestay gedeeld, Pavla uit Tsjechie. De dagen erna zijn we met z'n drieën op de scooter langs verschillende stranden gereden. Dat was echt genieten! Prachtige witte stranden, omgeven door imposante rotspartijen. Heel gaaf! In de buurt was een geweldige plek om de zonsondergang te zien. Het was een kleine klim, maar daarna had je uitzicht over zee en wat rotsen, echt super mooi! Elke avond aten we bij 'Nana's Indonesian food' Nana staat voor 'oma' en oma's eten is altijd de beste keuze :) . Het eten daar was waanzinnig goed en de smoothies die ze daar hadden waren geweldig! Inmiddels zijn Camilla en ik via Sekontong naar Tetebatu gereisd, maar we missen Nana's eten heel erg! In Sekontong zaten we in een kamer praktisch aan het strand, zo chill! Helaas was de eigenaar niet bijzonder vriendelijk. Bij Sekontong zitten veel kleine eilanden. We zijn met zes andere mensen naar Gili Nanggu gevaren om te snorkelen. Als je wat verder zwom kwam je in een stuk terecht waar het koraal nog levend en kleurrijk was. We hebben zoveel mooie vissen gezien! Hele nemo families, zee egels, zeesterren en butterfly vissen. Het eiland was heel klein, er zat alleen een resort en een schildpadden opvangcentrum. Sommige mensen lijken niet te weten dat het super schadelijk is om op het koraal te staan of het aan te raken. Ik zag zelfs een gids het koraal aanraken!

Op het moment zitten we in Tetebatu, het is hier heel rustgevend tussen de rijstvelden en aan de voet van de vulkaan Rinjani. We gaan vandaag waarschijnlijk wat watervallen in de omgeving opzoeken. Wel fijn om even rustig rond te wandelen in zo'n fijne omgeving. Ik merk dat het me veel doet om te zien hoe sommige mensen hier leven, dat er kinderen werken, dat er kinderen zijn zonder schooluniform en dus niet naar school gaan, hoe er hier met de aarde omgegaan wordt en hoe honden hier verwaarloosd worden. Het afval is op veel plaatsen echt verschrikkelijk! En net als het koraal verhaal, ik denk dat de mensen gewoon niet (willen) weten hoe slecht het voor de aarde is. Het zien van al deze dingen maakt me echt verdrietig. Ik vind het daarom heel fijn om even op een relaxte plek te zitten om alles een beetje een plekje te geven. We zijn vandaag naar twee watervallen gewandeld, heel mooi! Midden door de rijstvelden

Morgenmiddag vlieg ik van Lombok weer naar Bali (vliegen was gewoon goedkoper dan de boot en vervoer!). Daarna vlieg ik naar Bangkok. Ik verwacht zondag op Koh Tao aan te komen en daar nog een poosje heerlijk te ontspannen en te genieten. Ik heb er nu al zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hennieke

I'd rather look back at my life and say; I can't believe I did that! Instead of saying; I wish I did that..

Actief sinds 21 Jan. 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 13847

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2018 - 06 November 2018

Tanzania en Zanzibar

02 November 2016 - 01 December 2016

Op zoek naar de zon en goede golven

06 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Exchange naar Aarhus, Denemarken

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Toerist in eigen land

Landen bezocht: